מתתיהו (מתי) סוקניק ז"ל

נפל ביום כ"ו באייר תש"ח
06/04/1948

מידע כללי

מין
זכר
בן
19בנופלו
דרגה
יחידה
שבט
הנהגה

בן המחנכת חסיה לבית פינסוד, והפרופסור אליעזר-ליפא, נולד ביום כ"א בשבט תרפ"ט 1.2.1929)) בירושלים. למד בגימנסיה רחביה, היה פעיל בתנועת "הצופים", חבר הכשרת הצופים בעין גב, בהכשרה מגויסת בגבעת חיים ובנען. מתוך אהבת העם והמולדת, שנתן לה ביטוי יפה בחיבוריו, היה גם נאה מקיים ומגיל 15 ואילך נטה שכם למשימות חיוביות ומועילות בתפקיד פקח בהג"א, קשר ב"הגנה" ותפקידים נוספים. בטיול הגימנסיה לקיסריה נהרגו ארבעה מחבריו מרסיסי פצצה. הוא נפצע קשה אך בלי לשים לב למצבו הגיש עזרה ראשונה לחבריו הפצועים. בחלקו כרוזים מטעם ה"הגנה" נגד מעשי הטירור של ארגוני הפורשים, נאסר על-ידי שוטרים בריטיים, שלא הבינו את תוכן הכרוזים. מילדותו נשא את נפשו לשרת את עמו ומולדתו בכיבוש השמים, וזמן-מה התאמן במחנה חיל-האוויר הבריטי בעקרון (אחר-כך תל נוף). בסוף חיבורו "מה חובתי לעמי ואעשנה", שכתב בגיל 15 וחצי, כתב: "אני חולם על תעופה עברית. אני חולם על יישוב, אשר חבריו הם בוגרי הסתדרות הצופים, ושדה תעופה קטן בצדו. תוקם חברת תעופה לאומית, כדוגמת חברת הספנות הלאומית שקמה, והיא תפתח קווים לכל חלק בעולם. ארץ-ישראל תיעשה מרכז התעופה במזרח, ארצנו תתפתח, ושמה של הארץ העברית יינשא בפי כל העמים, כמו שחזו זאת הנביאים הקדמונים".

כשהחלה מלחמת-העצמאות בחורף תש"ח, מיד לאחר החלטת עצרת האו"ם ב29.11.1947- על חלוקת הארץ לשתי מדינות, התגייס כחבר בפלמ"ח לגרעין הבראשיתי של חיל-האוויר. השתלם במטאורולוגיה ודרש לשתפו גם בטיסות ממש. הוא טס במטוסים קלים ("הפרימוסים") ונטל חלק בהפצצות על ריכוזי ערבים, כסיוע לכוחות הקרקע של ה"הגנה", ובהבאת מזון ודואר לירושלים העתיקה, לכפר עציון, ליחיעם וליישובים מנותקים ונצורים אחרים. במלחמה נגד צבאות ערב שירת במטוסים גדולים ומשוכללים יותר. הוא השתתף בפועל בהפצצת עזה (עליה מסר ברדיו "קול ישראל" תיאור מלבב בפשטותו), אשדוד וריכוזי האויב בעמק-הירדן ובצפון הארץ. מתתיהו היה ראשון לכל התנדבות מתוך אושר וסיפוק-נפש, שניתן לו לשרת את המולדת במקצוע שהוא חלם עליו מימי ילדותו. הוא לא נרתע מכל סכנה וממעשי הקרבה. היה אהוב וחביב על חבריו. בשובו מהפצצת אשדוד, ביום ששי, כ"ו באייר תש"ח 4.6.1948)), יצא במטוס עם חברו דויד שפרינצק להפציץ את אוניות הצי המצרי, שניסו להפגיז את תל-אביב, פגע בהן ועזר להניסן, אך המטוס הופל והוא עם חברו טבעו בים. לאחר נופלו הוענקה לו דרגת פקד-אוויר (סג"מ).

מצבה לזכרו הוקמה בבית-הקברות הצבאי שעל הר-הרצל בירושלים.

החלל הינו מקל"ן- חלל שמקום קבורתו לא נודע.

פינת הנצחה

ניתן לשתף אותנו בסיפורים, תמונות וקטעי מידע דרך כפתור ״שתפו אותנו בסיפור״ בתפריט העליון

כל בוגרי שבט מצדה מונצחים בלוח זיכרון ובנוסף ביום הזיכרון, כל בוגר מונצח באופן אישי. יום הזיכרון הוא המפעל המרכזי בשבט שלנו.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שתפו אותנו בסיפור
ניתן להעלות מספר תמונות אם רוצים, עד 10 תמונות בפורמט jpg או png במשקל מקסימלי של 2MB.